Vroedvrouw Iris Poignie als vrijwilligster naar Rwanda

09 januari 2019

Woensdag 9 januari vertrekt Iris Poignie, vroedvrouw in ons ziekenhuis, samen met haar dochter en enkele vrienden naar Rwanda om er vrijwilligerswerk te doen. Ze zullen er hun schouders zetten onder de projecten van vzw IMPORE.

‘Team Rwanda’ noemen ze zichzelf. Iris Poignie, dochter Astrid Deklerck en vrienden Dagmar Bert, Karlien Danneels, Filip Vervisch en Rik Vandeputte vertrekken woensdag 9 januari voor een inleefreis van twee weken naar Rwanda. In Butare, in het zuiden van het land, zullen ze hun schouders zetten onder enkele projecten van vzw IMPORE. Deze vzw werd opgericht door de oom van Iris, Luk Cannoodt en zijn Rwandese vrouw, Claudine. Iris zal als vroedvrouw de plaatselijke gezondheidscentra en zeker de materniteit bezoeken. Ze heeft onder meer zo’n 200 lege handalcoholflessen voor handhygiëne verzameld in het Sint-Andriesziekenhuis. Deze worden verdeeld over de verschillende gezondheidscentra waar Luk rond handhygiëne werkt. Ter plekke wordt de handalcohol nu al geproduceerd, maar de flessen met het pompsysteem zijn duur in aankoop. Dochter Astrid zal er Engelse les geven aan ondervoede kinderen met een leerachterstand. Daarnaast wordt erop toegezien om de kinderen een volwaardig middagmaal aan te bieden. Verder hebben ze veel bagage mee om daar te laten: kinderkledij, flacons, handschoenen en schorten voor verpleging (dank aan de veiling van gemeente Wingene). Iris en Astrid willen zich ook op lange termijn engageren voor dit project.

Hun belevenissen zijn te volgen via hun Facebookpagina.

Meer info over vzw IMPORE

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren.

zijn nodig voor de correcte werking van de website

verbeteren de gebruikservaring

verzamelen geanonimiseerde gebruikersgegevens

worden gebruikt door Facebook, Youtube,...

worden gebruikt voor het verzamelen van marketing informatie en het aanbieden van relevante advertenties


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen